ایرباس و بوئینگ آینده سفر هوایی را چگونه ترسیم می‌کنند؟

تبلیغاتمشاهده همه ویدئو‌هاتبلیغاتتبلیغات

کابین شفاف خلبان

غول‌های هوانوردی با اختراعاتی چون کابین شفاف و صندلی VR، آینده سفر هوایی را از نو تعریف می‌کنند که نویدبخش تجربه‌هایی فراتر از تصور خواهد بود.

سفر هوایی که در طول ۱۲۰ سال گذشته تحولات شگرفی را پشت سر گذاشته، در آستانه‌ یک دگرگونی دیگر قرار دارد. غول‌های صنعت هوانوردی مانند «ایرباس» و «بوئینگ» با ثبت اختراعاتی جسورانه، تصویری هیجان‌انگیز و گاه عجیب از پروازهای آینده را به نمایش گذاشته‌اند؛ از کابین خلبان کاملا شفاف و هدست‌های واقعیت مجازی برای هر مسافر گرفته تا اتاق‌های جلسه معلق در آسمان و چیدمان‌های جدید صندلی که شاید برای همیشه تجربه‌ی ما از پرواز را تغییر دهند. (Yanko Design)

مانیتور پیشرفته صندلی‌های بیزینس‌کلاس عکاس: نامشخص / Yanko Design

یکی از چشمگیرترین اختراعات جدید هوانوردی، کابین خلبان مجازی ایرباس است. در این طرح، کابین دارای یک نمای شیشه‌ای پانوراما و نمایشگرهای OLED شفاف است که می‌تواند تصاویر زنده یا بازسازی‌های سه‌بعدی از محیط بیرون را نمایش دهد. این فناوری به کابین مسافران هم راه پیدا کرده و ایرباس سیستمی تعاملی برای کلاس درجه یک طراحی کرده است که اطلاعات پرواز را به صورت هولوگرافیک روی پنجره به نمایش می‌گذارد.

چیدمان جدید صندلی‌ها در کابین مسافرانعکاس: نامشخص

در بخش طراحی صندلی، ایده‌های متفاوتی مطرح شده است. «بریتیش ایرویز» با چیدمان جناغی (Herringbone)، فضای بیشتری برای مسافران تجاری فراهم می‌کند. بوئینگ نیز با صندلی‌های چرخشی تاشو که با زاویه قرار گرفته‌اند، فضای پای بیشتری ایجاد می‌کند؛ اما شاید عجیب‌ترین ایده، سیستم خواب عمودی بوئینگ باشد؛ نوعی صندلی که به مسافران اجازه می‌دهد برای خواب به جلو خم شوند و سر و دستان خود را در جایگاه‌های مخصوص قرار دهند.

اتاق جلسات در پروازهای کلاس تجاریعکاس: نامشخص / Yanko Design

برای مسافران کلاس اکونومی، ایرباس ایده هدست‌های واقعیت مجازی (VR) را به جای نمایشگرهای سنتی مطرح کرده است. این هدست‌ها نه تنها برای فیلم و موسیقی، بلکه برای ایجاد حریم خصوصی و حتی تهویه هوا نیز به کار می‌روند.

برای بیزینس‌کلاس، شرکت «سفران سیتز» (Safran Seats) یک اتاق جلسه ماژولار طراحی کرده است که در طول پرواز فضایی برای گفت‌وگوهای کاری فراهم می‌کند و هنگام برخاست و فرود، قطعات آن جمع‌آوری می‌شود. در همین حال، شرکت آلمانی «Sell GmbH» با چرخ‌دستی غذای مونوریل، به دنبال خودکارسازی سرویس‌دهی و کاهش زمان انتظار مسافران است. این چرخ‌دستی رباتیک بر اساس سفارش‌های الکترونیکی، به سرعت در راهروی هواپیما حرکت می‌کند.

چیدمان جدید صندلی مسافران هواپیماعکاس: نامشخص / Yanko Design

همه‌ ایده‌های تازه هوانوردی بر افزایش راحتی متمرکز نیستند. شرکت «زودیاک سیتز فرانس» (Zodiac Seats France) طرح صندلی‌های زیگزاگی را پیشنهاد داده که در آن مسافران برای افزایش ظرفیت کابین، روبه‌روی یکدیگر می‌نشینند. بحث‌برانگیزتر از آن، بوئینگ سرویس بهداشتی اشتراکی طراحی کرده است که شامل یک فضای مشترک برای شست‌وشو و سه اتاقک مجزا می‌شود تا صف انتظار مسافران را کاهش دهد؛ ایده‌ای که شاید در هنگام تلاطم‌های هوایی، چندان خوشایند نباشد.

صندلی‌های زیگزاگی در سالن هواپیماعکاس: نامشخص / Yanko Design

شما دوست دارید کدام‌یک از این ایده‌ها را در پرواز بعدی‌ خودتجربه کنید؟ از دیدگاه خود برای کجارو بنویسید.

منبع عکس کاور: Yanko Design | عکاس: نامشخص

بیشتر بخوانید:هواپیما چگونه پرواز می‌کند؟ سفری به دنیای آیرودینامیک هواپیمامطالعه '906 فروردین 04چه چیزی باعث به پرواز درامدن هواپیما می شود؟هواپیماها در سال ۲۰۴۰؛ تاکسی‌های هوایی بدون خلبان با ربات‌های مهماندارمطالعه '513 شهریور 04تاکسی هوایی بر فراز شهرمقاله رو دوست داشتی؟لایکنظرت چیه؟ارسال نظربوکمارکاشتراک‌گذاری

  • پوریا محمدی پیونددنبال کردن

داغ‌ترین مطالب روزلینک منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا