چرا مسافران برای خوراکی‌ها ترند صف می‌کشند؛ علت این کار گرسنگی نیست!

مشاهده همه ویدئو‌هاتبلیغاتتبلیغات

سه پرس فست فود وایرالی در سفر

صف‌های طولانی برای یک خوراکی خاص دیگر نشانه کیفیت نیست؛ تحلیل‌ها می‌گویند «ترس از جا ماندن» و نیاز به دیده شدن، ما را ساعت‌ها در صف نگه می‌دارد.

تصاویر صف‌های طولانی که گاهی تا چند خیابان ادامه دارد، پدیده‌ای آشناست که دیگر مرز جغرافیایی نمی‌شناسد. چه در خیابان‌های پاریس و چه در شهرهای آمریکایی و آسیایی، شاهد جمعیت زیادی هستیم که برای خرید یک بستنی یا ساندویچ خاص صف می‌کشند. بررسی‌های تازه نشان می‌دهد موتور محرک این صف‌ها گرسنگی یا کیفیت بی‌نظیر غذا نیست، بلکه یک نیاز روانی جدید در عصر دیجیتال است. (BBC)

وافل با تزئینات رنگی روی کانال‌های آمستردامعکاس: نامشخص / Getty Images

کپی لینک

طعم غذا یا سند حضور؟

شبکه‌های اجتماعی مانند تیک‌تاک و اینستاگرام، غذا را از یک نیاز زیستی به یک «ارز اجتماعی» (Social Currency) تبدیل کرده‌اند. افراد ساعت‌ها وقت باارزش خود را در صف می‌گذرانند تا با انتشار عکس یک خوراکی خاص، به دیگران ثابت کنند که «آنجا بوده‌اند» و از قافله عقب نمانده‌اند.

در واقع، آن «غذای وایرال» (Viral Food) حکم یک مدال افتخار یا سوغاتی دیجیتال را دارد و سفر به یک صحنه اجرای آنلاین تبدیل شده است. اینفلوئنسرها نیز با شناسایی مداوم این مکان‌ها، این چرخه را تقویت می‌کنند و فالوئرهای آن‌ها برای نشان دادن عضویت در همان جامعه، از این رفتارهای تکراری الگو می‌گیرند.

سلفی گرفتن در ازدحام گردشگران در شبعکاس: نامشخص / Getty Images

کپی لینک

عامل اصلی: ترس از جا ماندن و اثبات اجتماعی

پدیده «ترس از جا ماندن» نقش پررنگی در این رفتار بازی می‌کند. کاربران احساس می‌کنند اگر آن پیتزا یا شیرینی مشهور را امتحان نکنند، یک تجربه مهم جمعی را از دست داده‌اند. علاوه بر آن، اثبات اجتماعی نیز در این میان نقش دارد؛ دیدن صف‌های تکراری باعث می‌شود این رفتار عادی و مورد انتظار شده و به افراد اطمینان می‌دهد که در حال انجام کار درستی هستند.

این روند باعث می‌شود الگوریتم‌ها جای ذائقه شخصی و حس ماجراجویی را بگیرند و افراد به جای کشف رستوران‌های دنج، دقیقا همان جایی بروند که هزاران نفر دیگر رفته‌اند. کارشناسان معتقدند که در بسیاری از موارد، کیفیت غذا معمولی است؛ اما حسِ «موفقیت در رسیدن به انتهای صف»، طعم غذا را در ذهن فرد شیرین‌تر می‌کند. گویی پاداش اصلی، طعم غذا نیست، بلکه لایک‌هایی است که پس از انتشار عکس آن سرازیر می‌شود.

کپی لینک

پیامدهای اجتماعی

این تمرکز بیش از حد بر یک نقطه خاص، پیامدهای منفی برای ساکنان محلی، از جمله زباله، سر و صدا و اختلال در کیفیت زندگی ایجاد می‌کند. کارشناسان هشدار می‌دهند که «مشهور کردن» یک نقطه توریستی معمولا نفع زیادی برای جامعه محلی ندارد و خطر واکنش‌های منفی ساکنان را به دنبال دارد.

وافل بزرگ  جلوی کانال آمستردامعکاس: نامشخص / amazingcitytrips.com

آیا حاضرید برای یک غذای مشهور اینستاگرامی ساعت‌ها در صف بمانید یا ترجیح می‌دهید یک غذای معمولی را در آرامش و بدون دوربین گوشی بخورید؟ از تجربه‌های خود به ما و دیگر خوانندگان کجارو بگویید.

منبع عکس کاور: bbc.com | عکاس: نامشخص

مقالات مرتبطمشکل ضایعات غذایی در گردشگری، بزرگتر از آن چیزی است که تصور می‌شدمطالعه '315 آبان 98ضایعات غذایی در گردشگریهنر عکاسی غذا؛ تصاویری که شما را گرسنه می‌کنندمطالعه '503 مرداد 04ساندویچ ژامبون گریل شده با نان تستمقاله رو دوست داشتی؟لایکنظرت چیه؟ارسال نظربوکمارکاشتراک‌گذاری

  • نیلوفر انساندنبال کردن

لینک منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا