راز تازه راه شاهی هخامنشی؛ شاهراهی مهندسی از شوش تا تخت جمشید

تبلیغاتمشاهده همه ویدئو‌هاتبلیغاتتبلیغات

راه شاهی هخامنشی

پژوهشی نوین با مدل‌سازی دیجیتال نشان می‌دهد راه شاهی هخامنشی یک کریدور مهندسی‌شده برای جابه‌جایی ارتش و دربار پادشاهان بوده است.

پژوهشگران با استفاده از فناوری‌های نوین، درک ما از راه شاهی هخامنشیان، ستون فقرات امپراتوری ایران باستان، را دگرگون کرده‌اند. یک مطالعه‌ جدید نشان می‌دهد که این جاده‌ها صرفا مسیرهایی برای ارتباط نبودند، بلکه کریدورهایی مهندسی‌شده برای جابه‌جایی عظیم دربار پادشاهان و لشکریان بودند. (greekreporter)

ماکت طلایی ارابه سریع برای مصارف نظامی، دوره هخامنشی، قرن پنجم تا چهارم پیش از میلاد.عکاس: نامشخص / www.kamaustine.com

این پژوهش که باستان‌شناسی به نام داوید سالاریس (Davide Salaris) آن را انجام داده و نتایج آن در نشریه‌ «آنتی‌کوییتی» (Antiquity) منتشر شده، ایده‌های قدیمی را به چالش می‌کشد. بر اساس این تحقیق، هدف اصلی از ساخت جاده‌ بین شوش و تخت جمشید، تسهیل حرکت روان و مطمئن ماشین غول‌پیکر امپراتوری، شامل پادشاهان، سربازان، مقامات، ارابه‌ها و حیوانات، در میان مناطق صعب‌العبور بوده است.

کپی لینک

مدل‌سازی دیجیتال، اسرار حمل‌ونقل هخامنشی را فاش می‌کند

متون تاریخی از کاروان‌های سلطنتی با ده‌ها هزار نفر سخن می‌گویند. پشتیبانی از چنین مقیاسی به چیزی فراتر از یک راه خاکی نیاز داشت؛ دسترسی به آب، زمین‌های وسیع و مسطح و شیب‌های ملایم برای حرکت وسایل نقلیه چرخ‌دار ضروری بود. سالاریس با استفاده از مدل‌سازی مبتنی بر جی‌آی‌اس (GIS)، محتمل‌ترین کریدورهای سفر بین این دو پایتخت باستانی را شناسایی کرده است.

تصاویر شواهدی از ایستگاه احتمالی هخامنشی به نام قلعه کالی (Qaleh-ye Kali) را که در کریدور لجستیکی راه شاهی قرار داشت، به نمایش می‌گذارند.عکاس: داوید سالاریس / www.greekreporter.com

این مدل با تحلیل داده‌های ارتفاعی و ویژگی‌های زمین، مسیرهایی را مشخص می‌کند که توانایی پشتیبانی از لجستیک در مقیاس سلطنتی را داشته‌اند. در این تحلیل، یک آستانه شیب هشت درصد به عنوان حداکثر شیبی که ارابه‌های حیوانی قادر به پیمودن آن بودند، در نظر گرفته شد. مسیرهایی با شیب تندتر، هزینه بیشتری در مدل داشتند و احتمال اینکه بخشی از جاده‌ی شاهی باشند، کمتر بود.

کپی لینک

جاده‌ای برای پادشاهان، نه پیک‌ها

آنچه یک جاده را شاهی می‌کرد، توانایی آن در پشتیبانی از عملیات‌ لجستیکی عظیم بود. این جاده‌ها باید ایستگاه‌هایی برای هزاران مسافر، حیوان و خدمه، به همراه امکاناتی برای تامین غذا، آب و استراحت فراهم می‌کردند. برخی از این ایستگاه‌ها، سکونتگاه‌های موقت بزرگی بودند که مانند پایتخت‌های سیار عمل می‌کردند. اسناد یافت‌شده در تخت جمشید حتی به آماده‌سازی‌های دقیق برای ورود کاروان‌های شاهی و ارسال پیشاپیش تدارکات به ایستگاه‌های ویژه در طول مسیر اشاره دارند.

پل کَشکان (Kashkan Bridge) یک اثر تاریخی و معماری مهم در استان لرستان (Lorestan) ایران است.عکاس: نامشخص / www.kamaustine.com

عرض جاده نیز اهمیت حیاتی داشت. یک مسیر باریک می‌توانست کاروانی عظیم را تا ۴۰ کیلومتر طولانی کند و هماهنگی را مختل سازد. طبق این مطالعه، عرضی برابر با حداقل پنج تا هفت متر، امکان حرکت ستون‌های متعدد را فراهم می‌کرد. یک ایستگاه احتمالی، قلعه‌ای در غرب ایران است که با این یافته‌ها هم‌خوانی دارد. موقعیت آن در زمینی مسطح و حاصلخیز با دسترسی به آب و شواهد باستان‌شناسی از وجود بناهای اشرافی، نقش آن را در لجستیک سلطنتی تایید می‌کند.

این پروژه که با نام «پرشین‌تریل» (PersianTRAIL) شناخته می‌شود، با پیوند دادن داده‌های جغرافیایی، متون باستانی و یافته‌های باستان‌شناسی، نشان می‌دهد که این جاده‌ها تنها نمادین نبودند، بلکه بخشی از یک سیستم مدیریتی دقیق برای به حرکت درآوردن یک امپراتوری عظیم بودند.

منظر (چشم‌انداز) جنوب غربی بر فراز رودخانه فهلین (Fahliyan River) به سمت قلعه کالی (Qaleh-ye Kali)، که از نقش‌برجسته کُرَنگون (Kurangun relief) دیده می‌شود.عکاس: داوید سالاریس / www.greekreporter.com

شما درباره‌ این شاهکار مهندسی باستانی چه فکر می‌کنید؟ نظرات خود را با ما در کجارو در میان بگذارید.

مقالات مرتبطراز راه شاهی داریوش بزرگ؛ سفر پیام‌های هخامنشی از شوش تا ازمیرمطالعه '323 مهر 04چاپار سواره هخامنشی در مسیر راه شاهیجنگ‌های اسکندر در مشرق‌زمین؛ نبردی که باعث سقوط هخامنشیان شدمطالعه '1121 تیر 04اسکندر سوار بر اسب در کاشی اسکندرمقاله رو دوست داشتی؟لایکنظرت چیه؟ارسال نظربوکمارکاشتراک‌گذاری

  • نیلوفر انساندنبال کردن

داغ‌ترین مطالب روزلینک منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا